Vertailu

Kesärenkaat 2015

Vertailu

Kesärenkaat 2015

Turvallisuus ensin

Apollo Alnac 4G

Barum Bravuris 3 HM

Continental ContiPremiumContact 5

Dunlop Sport Blu Response

Firestone Firehawk TZ300

Goodride Sport SA-37

Goodyear Efficient Grip Performance

Hankook Ventus Prime 2

Kumho Solus HS51

Landsail LS 588 UHP

Michelin Primacy 3

Nankang Econex NA-1

Nokian Hakka Blue

Pirelli Cinturato P7 Blue

Vredestein Sportrac 5 Giugiaro

Testiauto: Volkswagen Golf
Rengaskoko: 205/55 R16

Joskus kuulee väitettävän, ettei kesärenkailla ole niin väliä, vaan kesäkeleillä pärjää millä tahansa mustalla ja pyöreällä, joten kannattaa valita halvin mahdollinen. Mutta kun vastaan sattuu rankemman sateen päivä tai suoranainen vaaratilanne, on rengasvalinnalla todella merkitystä.

Märän tien kitka on merkittävästi kuivaa tietä alempi. Testissämme märkäjarrutuskokeet tehtiin nopeudesta 80 km/h, maksimitehoisina abs-jarrutuksina, joissa tavoitteena oli pysäyttää auto hätäjarrutuksena niin nopeasti kuin mahdollista.

Parhaan ja huonoimman renkaan ero oli noin seitsemän metriä, mikä sen kummemmin asiaa ajattelematta ei kuulosta kovinkaan paljolta. Eikä se sitä olekaan, jos äkkijarrutuksessa on riittävästi matkaa esteeseen ja törmäys vältetään. Samahan se on, pysähtyykö auto jonkun metrin lähemmäs vai kauemmas esteestä, jos matka jarrutuksen jälkeen voi jatkua normaalisti.

Jarrutusmatkojen erot voidaan miettiä myös toisella tavalla, joka saattaa antaa ajattelemisen aihetta tai ainakin pers­pektiiviä renkaiden välisiin eroihin. Oletetaan, että vastaan tulee äkkijarrutustilanne, ja testin parhaalla renkaalla auto ehtii pysähtyä juuri ennen estettä. Heikoimmalla renkaalla ajava ei sitten ehdikään, vaan osuu esteeseen hieman yli kolmenkympin nopeudella.

Tällainen törmäysnopeus aiheuttaa vähintään vakavia vaurioita autoon, ja autossa olijatkin ovat todellisessa vaarassa saada vammoja, turvalaitteista, niiden käytöstä ja tuurista riippuen.

Entäs sitten moottoritiellä? Jos jarrutus aloitetaankin nopeudesta 120 km/h, parhaalla renkaalla auton jarrutusmatka on hieman vajaat 80 metriä. Sen pysähtyessä heikoimman tuotteen valinnut tömähtää esteeseen viidenkympin nopeudella. Renkailla tosiaan on eroja jarrutuspidon suhteen, ja jokaisen kannattaa miettiä, onko heikommin pitävän valinta perusteltu, varsinkin, jos vaihtoehtojen välillä ei ole merkittäviä hintaeroja.

Vesiliirron vaara

Vesiliirto on ilmiö, jossa rengas ei pysty siirtämään vettä kulutuspinnan ja tien välistä riittävän nopeasti, vaan renkaan alle jää vesipatja. Ajonopeudella on ilmiön synnyssä ratkaiseva merkitys. Jos nopeus on eri renkailla sama, kulutuspinnan muotoilulla on merkittävä vaikutus siihen, miten rengas pärjää tilanteessa jossa vettä on tiellä runsaasti.

Vesiliirron ennustettavuutta vaikeuttava piirre on se, että rengas joko on liirrossa tai ei, eli auto on ohjattavissa tai ei.

Silloin kun vettä ei ole liikaa ja renkaalla joudutaan ääritilanteeseen, pitoa saattaa riittää ohjautuvuuteen heikommin, mutta riittää useimmiten kuitenkin ainakin auttavaan ajettavuuteen. Sen sijaan vesiliirron tapahtuessa ohjautuvuuttaa ei ole enää lainkaan, vaan auto käytännössä liukuu eteenpäin kuin kelkka, riippumatta siitä kääntääkö rattia vai ei.

Vesiliirron riski on suurimmillaan uraisella tiellä ja kun urat ovat vettä täynnä. Tasaisellakin tienpinnalla liirto voi yllättää erityisesti huonokuntoisilla renkailla ajettaessa, mutta riittävän rankassa sateessa riski on uusienkin renkaiden kohdalla todellinen.

Ajettavuuden ongelmat

Renkaan pito on suhteellisen yksinkertainen asia mitata. Tarvitaan vain mittalaite rekisteröimään jarrutusmatkat ja kierrosajat, ja pienimmän tuloksen kellottanut voittaa pitotestin.

Maksimaalinen pito on tavoiteltava ominaisuus renkaalle, mutta se ei ole ainoa turvallisuutta edistävä tekijä. Toki pitoa tarvitaan, mutta myös renkaan ajettavuuden on oltava kunnossa. Mahdollisimman tehokkaassa jarrutuksessa ei ajettavuusominaisuuksia juuri tarvita, mutta heti kun äkkitilanteeseen liittyy auton ohjaaminen johonkin suuntaan, usein vielä samanaikaisesti jarruttaen, ollaan tilanteessa jossa renkaan ajokäytös joutuu todelliseen testiin.

Renkaalta vaaditaan erityisesti rauhallista ajokäytöstä ja kykyä ohjautua ääritilanteissa, ilman että autoa ohjaa ammattimainen kilpa- tai testikuljettaja. Renkaan on ohjauduttava sinne minne kuljettaja rattia kääntää, vaikka rattia kääntäisi vähän liikaa, liian nopeasti tai jonkin muun ajovirheen muodossa.

Rengas on aliohjaava, jos auto pyrkii liikaa käännettäessä tai samanaikaisesti jarruttaessa puskemaan suoraan, sen sijaan että kääntyisi nöyrästi kaarteeseen. Lievä aliohjaavuus on periaatteessa turvallisuutta parantava rauhallisen renkaan ominaisuus, mutta jos auton ohjautuvuus heikkenee tilanteessa liiaksi, ollaan ongelmissa.

Vielä pahempi tilanne on, jos ajokäytös onkin yliohjaavaa. Silloin äkkitilanteissa ja ohjausvirheiden seurauksena takarenkaiden pito ei riitä, vaan auto pyrkii kaarteissa ja väistöissä kääntymään poikittain. Pahimmillaan tilanne syntyy vieläpä salamannopeasti ja varoittamatta, ja sellaiselle renkaalle ei voi hyvää arvosanaa antaa, vaikka mitattavissa oleva pito olisi miten hyvä tahansa.

Testin parhaat renkaat ovat erinomaisia ajettavia, suuntavakaita ja rauhallisesti käyttäytyviä ja ääritilanteessa ohjautuvuuttensa säilyttäviä. Heikoimmilla taas väistökokeiden selvittäminen oli enemmän kiinni tuurista kuin taidosta, ja jopa auton ajonvakautusjärjestelmät olivat vaikeuksissa.

Kompromissit päänvaivana

Renkaan kehitystyöstä vastaavat insinöörit ja kemistit ovat mielenkiintoisen mutta osin myös turhauttavan haasteen edessä. Oikeastaan mitään renkaan ominaisuutta ei voida todellisuudessa rakentaa sellaiselle tasolle jolle teoriassa yllettäisiin, koska lähes jokainen asia on pois jostain muusta.

Hyvä märkäpito aiheuttaa haasteita vierinvastuksen kehittämiseen, ja jämäkkä ajettavuus edellyttää tukevaa rakennetta ja kovaa kumiseosta, mikä saattaa heikentää ajomukavuutta. Jos vesiliirtoa pitää vastustaa, rengas on uritettava voimakkaasti, mikä taas useimmiten heikentää ajettavuutta. Lisäksi rengas olisi vielä pystyttävä valmistamaan järkevin kustannuksin jotta sitä saataisiin järkihinnalla kaupaksi.

Yksittäisten hyvien tai huonojen ominaisuuksien sijaan kuluttajan kannattaa arvioida renkaita osiensa summana, mihin lehtitestin pistetaulukko antaa hyvän työkalun. Jokainen valmistaja voi suhteellisen helposti panostaa pariin ominaisuuteen ja yrittää painottaa markkinoinnissaan niitä, mutta valmistajan todellinen tekninen osaaminen tulee esiin jos kaikki ominaisuudet ovat samanaikaisesti hyvällä tasolla.

Sellaisia renkaita löytyi testissä ilahduttavan monta. Epätasaisilla ominaisuuksilla varustettuja tuotteitakin joukossa on useita, ja niiden kohdalla on syytä harkita voiko huonot ominaisuudet tietoisesti sivuuttaa ostopäätöstä tehdessä.

Täysin kelvottomia renkaita ei onneksi löytynyt, mutta heikoimmat ovat ominaisuuksiltaan niin paljon parhaiden perässä, että niiden ostoon on vaikea löytää muuta perustetta kuin erityisen halpa tarjoushinta, jos sellaisen sattuu löytämään. Eikä turvallisuudesta oikeasti pitäisi säästää.

Kesärenkaissa tietenkin on eroja. Testin kaikilla renkailla Suomen kesässä kyllä pärjää, ainakin jos jostain ominaisuuksista on valmis tinkimään ja valinnan tekee tietoisesti. Parhaiden joukosta minkä tahansa valitsemalla pettymyksiä tuskin tulee.

Kesärenkaat
Arvosanat
Loppuarvostelu

NÄIN TESTATTIIN

Jarrutuspito märällä ja kuivalla: Testissä jarrutettiin märällä 80 km/h ja kuivalla 100 km/h nopeudesta. Märän kelin jarrutus tehtiin kahdessa toisistaan selvästi eroavassa lämpötilassa, ja lopputulos on näiden tulosten keskiarvo. Renkaan lämpötilalla voi olla merkittävä vaikutus jarrutusmatkoihin.

Ajettavuuspito märällä: Renkaan pitoa vaihtuvissa ajotilanteissa mitattiin kastellulla käsittelyradalla kelloa vastaan ajamalla. Rata sisälsi erisäteisiä mutkia ja niiden yhdistelmiä sekä jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Kierrosaika kuvaa hyvin renkaan pitotasoa eri ajotilanteissa.

Vesiliirto: Vesiliirtoa mitattiin ajamalla vesialtaaseen autoa kiihdyttäen, ajonopeutta ja vetävien pyörien luistoa mitaten. Kullekin renkaalle etsittiin se rajanopeus, jolla auton kiihtyvyys loppui, kun rengas oli täydellisesti vesiliirrossa ja vetopito ja ohjattavuus menetetty.

Ajo-ominaisuudet märällä ja kuivalla: Renkaiden ajettavuutta arvioitiin eri kuljettajien toimesta suljetulla käsittelyradalla. Kokeessa testattiin renkaan ajettavuus eri tilanteissa, kuten kaarteissa, jarrutuksissa, kaistanvaihdoissa ja rajuissa väistöissä omalle kaistalle palaten. Tärkein arvostelukriteeri on turvallisuus ja yllätyksetön, looginen ajettavuus.

Melu: Rengasmelua testattiin subjektiivisesti auton sisällä eri nopeuksilla. Melukoe tehtiin kahden eri testikuljettajan voimin ja lopputulos on testaajien antamien arvosanojen keskiarvo.

Mukavuus: Renkaiden ajomukavuutta testattiin huonokuntoisella tienpinnalla, johon oli lisäksi tehty kuoppia, kohoumia ja muita epätasaisuuksia. Ajomukavuutta arvosteltiin sekä kuljettajan että takapenkin matkustajan näkökulmasta.

Vierinvastus: Renkaan vierinvastus mitattiin testilaboratoriossa vierinvastusrummulla, joka on myös hyväksytty renkaiden EU-merkintöjen mittaamiseen. Rumpukokeessa saadut vierinvastuskertoimet on muutettu laskennallisesti eroiksi polttoaineen kulutuksessa.

Mittaukset ja laskenta: Mittauksissa käytettiin Racelogic Vbox -laitteita, jotka perustuvat gps:n käyttöön. Niiden avulla voidaan laskea jarrutusmatkat ja kierrosajat sekä tarvittaessa liittää erillisiä ulkoisia antureita. Kaikissa mittauksissa käytettiin referenssimenetelmää, jossa samalla vertailurenkaalla ajetaan koesarjan aikana säännöllisin väliajoin kelin ja pitotason muutosten tarkkailemiseksi. Jarrutus- ja vesiliirtokokeissa käytettiin erikoisvalmisteista kisko-ohjattua mitta-autoa, jolla koesuoritus voidaan toistaa jokaisella renkaalla tarkasti täsmälleen samalla kohdalla rataa.

NÄIN TESTATTIIN

Jarrutuspito märällä ja kuivalla: Testissä jarrutettiin märällä 80 km/h ja kuivalla 100 km/h nopeudesta. Märän kelin jarrutus tehtiin kahdessa toisistaan selvästi eroavassa lämpötilassa, ja lopputulos on näiden tulosten keskiarvo. Renkaan lämpötilalla voi olla merkittävä vaikutus jarrutusmatkoihin.

Ajettavuuspito märällä: Renkaan pitoa vaihtuvissa ajotilanteissa mitattiin kastellulla käsittelyradalla kelloa vastaan ajamalla. Rata sisälsi erisäteisiä mutkia ja niiden yhdistelmiä sekä jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Kierrosaika kuvaa hyvin renkaan pitotasoa eri ajotilanteissa.

Vesiliirto: Vesiliirtoa mitattiin ajamalla vesialtaaseen autoa kiihdyttäen, ajonopeutta ja vetävien pyörien luistoa mitaten. Kullekin renkaalle etsittiin se rajanopeus, jolla auton kiihtyvyys loppui, kun rengas oli täydellisesti vesiliirrossa ja vetopito ja ohjattavuus menetetty.

Ajo-ominaisuudet märällä ja kuivalla: Renkaiden ajettavuutta arvioitiin eri kuljettajien toimesta suljetulla käsittelyradalla. Kokeessa testattiin renkaan ajettavuus eri tilanteissa, kuten kaarteissa, jarrutuksissa, kaistanvaihdoissa ja rajuissa väistöissä omalle kaistalle palaten. Tärkein arvostelukriteeri on turvallisuus ja yllätyksetön, looginen ajettavuus.

Melu: Rengasmelua testattiin subjektiivisesti auton sisällä eri nopeuksilla. Melukoe tehtiin kahden eri testikuljettajan voimin ja lopputulos on testaajien antamien arvosanojen keskiarvo.

Mukavuus: Renkaiden ajomukavuutta testattiin huonokuntoisella tienpinnalla, johon oli lisäksi tehty kuoppia, kohoumia ja muita epätasaisuuksia. Ajomukavuutta arvosteltiin sekä kuljettajan että takapenkin matkustajan näkökulmasta.

Vierinvastus: Renkaan vierinvastus mitattiin testilaboratoriossa vierinvastusrummulla, joka on myös hyväksytty renkaiden EU-merkintöjen mittaamiseen. Rumpukokeessa saadut vierinvastuskertoimet on muutettu laskennallisesti eroiksi polttoaineen kulutuksessa.

Mittaukset ja laskenta: Mittauksissa käytettiin Racelogic Vbox -laitteita, jotka perustuvat gps:n käyttöön. Niiden avulla voidaan laskea jarrutusmatkat ja kierrosajat sekä tarvittaessa liittää erillisiä ulkoisia antureita. Kaikissa mittauksissa käytettiin referenssimenetelmää, jossa samalla vertailurenkaalla ajetaan koesarjan aikana säännöllisin väliajoin kelin ja pitotason muutosten tarkkailemiseksi. Jarrutus- ja vesiliirtokokeissa käytettiin erikoisvalmisteista kisko-ohjattua mitta-autoa, jolla koesuoritus voidaan toistaa jokaisella renkaalla tarkasti täsmälleen samalla kohdalla rataa.

Kesärenkaat
Arvosanat
Loppuarvostelu

Kesärenkaat

Merkinnät

EU-merkinnät

Koko

Pyörimissuunta

Sisä/ulkoreuna

Valmistus­päiväys

DOT

Valmistusmaa

Kovuus ShA

Vierinvastus

Märkäpito

Melu (dB)

Apollo Alnac 4G

205/55R16 91V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 42

8F 0F

Intia

68

C

B

69

Barum Bravuris 3 HM

205/55R16 91V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 42

CP0F W1MW

Saksa

72

E

C

71

Continental ContiPremiumContact 5

205/55R16 91V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 26

HW0F A1XF

Tšekki

73

C

A

71

Dunlop Sport Blu Response

205/55R16 91V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 32

DM0F H5R

Saksa

72

B

A

68

Firestone Firehawk TZ300

205/55R16 94V (240 km/h)

ei

ei

2014 viikko 27

WF 0F R5Y

Espanja

69

C

B

70

Goodride Sport SA-37

205/55R16 94W (270 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 50

JUJF EAJ

Kiina

72

E

B

71

Goodyear Efficient Grip Performance

205/55R16 91V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 38

NE0F NY1R

Saksa

71

B

A

68

Hankook Ventus Prime 2

205/55R16 91V (240 km/h)

ei

kyllä

2015 viikko 2

2XRP EX H

Unkari

69

C

C

71

Kumho Solus HS51

205/55R16 91V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 39

YLDM YAH4

Korea

68

C

C

69

Landsail LS 588 UHP

205/55R16 94W (270 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 52

P2PJ BL5C

Kiina

63

C

C

73

Michelin Primacy 3

205/55R16 91V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 13

FT WC 03RX

Saksa

75

C

A

69

Nankang Econex NA-1

205/55R16 94V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 50

U88K

Taiwan

74

C

B

70

Nokian Hakka Blue

205/55R16 94V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 19

YLCP

Suomi

71

C

A

70

Pirelli Cinturato P7 Blue

205/55R16 94V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 14

XB BK U195

Italia

70

B

A

72

Vredestein Sportrac 5 Giugiaro

205/55R16 91V (240 km/h)

ei

kyllä

2014 viikko 51

DVK8

Hollanti

68

E

B

70

Ohje: Voit muuttaa loppuarvostelun painotuksia painoarvoprosenttia klikkaamalla. Painoarvojen yhteenlasketun summan on oltava 100, jotta yleisarvosanat asettuvat asteikolle 4-10.

ARVOSANAT

Painoarvo %

Apollo

Barum

Continental

Dunlop

Firestone

Goodride

Goodyear

Hankook

Kumho

Landsail

Michelin

Nankang

Nokian

Pirelli

Vredestein

Pito ja ajettavuus märällä

60

Jarrutuspito

20

6

9

9

8

7

8

9

9

9

10

7

7

9

9

8

Ajettavuuspito

15

7

8

10

8

8

6

10

9

9

9

9

6

10

9

9

Vesiliirto

15

7

7

9

9

9

8

8

8

10

6

8

9

9

9

7

Ajo-ominaisuudet

10

7

8

10

8

8

6

10

9

9

7

9

6

10

9

9

Pito ja ajettavuus kuivalla

25

Jarrutus

15

7

7

10

9

6

8

9

9

8

10

8

8

8

10

8

Ajo-ominaisuudet

10

8

7

10

9

6

6

8

9

9

6

9

7

10

10

8

Taloudellisuus ja mukavuus

15

Melu

5

9

8

9

10

9

9

10

9

9

8

9

8

9

9

8

Mukavuus

5

9

8

9

8

9

8

9

9

9

9

8

7

9

8

9

Vierinvastus

5

9

9

8

9

8

6

10

7

7

8

8

8

10

10

8

Yleisarvosana

100

7,2

7,9

9,5

8,6

7,6

7,3

9,1

8,8

8,9

8,3

8,2

7,3

9,3

9,3

8,2

Continental Conti PremiumContact 5

Lisätietoa: www.continental.fi

Hinta: 500 € (Kaikkien arvostelujen tuotteiden hinta on keskimääräinen hinta eri rengasliikkeissä, sis. asennuksen)

Continentalin pito on tasaisen hyvä kaikissa olosuhteissa. Se ohjautuu märällä vakaasti ja varmasti eikä yllätä kuljettajaa. Continental sietää myös vesiliirtoa hyvin, ja sen jarrutusmatkat ovat lyhyitä.

Kuivalla Continental on rauhallinen ajettava. Se reagoi ohjaukseen sopivan nopeasti, eikä se silti ole teräväkäytöksinen. Takarenkaiden pito säilyy hyvin väistöissä.

Continental on mukava ja hiljainen rengas, mutta sen vierinvastus on laaturenkaalle turhan suuri.

Hyvää

• pito märällä ja kuivalla

• ajettavuus kaikissa olosuhteissa

Huonoa

• vierinvastus

★★★★★ 9,5

Nokian Hakka Blue

Lisätietoa: www.nokianrenkaat.fi

Hinta: 500 €

Nokian on märällä erinomainen ajettava. Sen pito on hyvä kaikkiin suuntiin, ja niin ajovakaus kuin pito säilyvät ääritilanteissakin.

Kuivalla tiellä Nokian ohjautuu sopivan tarkasti, ja takarenkaiden pito säilyy myös rankimmissa väistöliikkeissä.

Nokian on mukava ja hiljainen ajettava ja sen vierinvastus on matala.

Hyvää

• ajettavuus märällä

• melu ja vierinvastus

Huonoa

• keskinkertainen jarrutuspito kuivalla

★★★★★ 9,3

Pirelli Cinturato P7 Blue

Lisätietoa: www.pirelli.fi

Hinta: 500 €

Pirellin märkäpito on kärkirenkaita hieman alemmalla tasolla. Renkaan tarkka ohjaus ja rauhallinen käytös auttavat ääritilanteissa.

Kuivalla tiellä Pirelli on vallan mainio rengas. Se ohjautuu väistöissä nopeasti ja varmasti, ja takarenkaiden pito on helppo säilyttää.

Pirellin vierinvastus on erittäin alhainen, eikä melussa ja mukavuudessakaan ole pahemmin moitittavaa.

Hyvää

• pito kuivalla asfaltilla

• ajettavuus

Huonoa

-

★★★★★ 9,3

Goodyear Efficient Grip Performance

Lisätietoa: www.goodyear.fi

Hinta: 500 €

Goodyear on helppo ja varma käsiteltävä märällä tiellä. Rengas myös ohjautuu rauhallisesti äkkitilanteissa.

Kuivalla tienpinnalla Goodyear ohjautuu hieman turhan hitaasti, erityisesti nopeaa reagointia tarvitsevissa ääritilanteissa. Rengas on kuitenkin rauhallinen ja yllätyksetön.

Goodyearin vierinvastus on testin matalin, ja lisäksi rengas on erittäin hiljainen.

Hyvää

• vierinvastus

• märkäpito

Huonoa

-

★★★★★ 9,1

Kumho Solus HS51

Lisätietoa: www.kumho.fi

Hinta: 400 €

Kumhon jarrutuspito on märällä hyvä, ja se vastustaa vesiliirtoa hienosti. Ajokäytös on eleettömän rauhallista, vaikka sivuttaispitoa hieman puuttuukin.

Rengas ohjautuu väistöissä rauhallisesti, toisinaan turhankin hitaasti, mutta se ei yllätä äkillisellä pidon menetyksellä rajuissakaan väistöissä.

Kumho on hiljainen ja mukava, mutta sen vierinvastus on korkea.

Hyvää

• jarrutuspito märällä

• rauhallinen ajettavuus

Huonoa

• vierinvastus

★★★★★ 8,9

Hankook Ventus Prime 2

Lisätietoa: www.hankooktire-eu.com

Hinta: 400 €

Hankookin jarrutusmatkat ovat märällä lyhyitä, ja mutkissa rengas ohjautuu varmasti.

Rengas suoriutuu väistöissä varmasti kuivalla asfaltilla. Se ohjautuu loogisesti, ja takarenkaiden pito säilyy rankemmissakin tilanteissa.

Hankookin melu ja mukavuus ovat hyvällä tasolla, mutta sen vierinvastus on turhan korkea.

Hyvää

• jarrutuspito märällä

• rauhallinen ajettavuus

Huonoa

• vierinvastus

★★★★★ 8,8

Dunlop Sport Blu Response

Lisätietoa: www.dunlop.eu/dunlop_fi

Hinta: 450 €

Dunlopin jarrutuspito on hyvää keskitasoa, mutta sivuttaispito on hivenen heikompi. Rengas ohjautuu nopeasti ja vastustaa vesiliirtoa hyvin, mutta ääritilanteissa käytös on hieman turhan terävää.

Kuivalla tiellä Dunlop on hieno ja tarkka ajettava, ja se ohjautuu nopeasti ja hallitusti väistöissä.

Dunlop on hiljainen rengas ja sen vierinvastus on matala.

Hyvää

• vierinvastus

• vesiliirron vastustuskyky

Huonoa

• keskinkertainen märkäpito

★★★★ 8,6

Landsail LS 588 UHP

Lisätietoa: www.landsailtires.com

Hinta: 350 €

Landsailin suoritus on harvinaisen epätasainen. Renkaan jarrutuspito on märällä erinomainen, mutta ajettavuus levotonta. Rengas ohjautuu ääritilanteissa hitaasti, ja on melko herkkä vesiliirrolle.

Kuivalla Landsailin jarrutusmatkat ovat lyhyitä. Ajo on kuitenkin velttoa, eivätkä sivuttaispito ja jämäkkyys riitä nopeiden väistöjen kunniakkaaseen selvittämiseen.

Landsail on pehmeytensä ansiosta mukava rengas, eli se vaimentaa tien pienet epätasaisuudet tehokkaasti.

Hyvää

• jarrutuspito märällä ja kuivalla

Huonoa

• ajettavuus kuivalla

• vesiliirron vastustuskyky

★★★★ 8,3

Michelin Primacy 3

Lisätietoa: www.michelin.fi

Hinta: 500 €

Michelin on märällä helppo ajettava. Se ohjautuu hieman hitaasti mutta kuitenkin varmasti, eikä menetä ohjautuvuuttaan ääritilanteissakaan. Renkaan jarrutuspito ei kuitenkaan aivan riitä kärkirenkaita vastaan.

Kuivalla kelillä Michelin käyttäytyy rauhallisesti, ja se ohjautuu tarkasti. Michelinin jarrutuspito on kuivalla testirenkaiden keskitasoa.

Michelin on keskimääräisen mukava ja hiljainen rengas. Kun vierinvastuskin on keskitasoa, tuloksena on keskinkertainen sijoitus ilman suuria heikkouksia.

Hyvää

• rauhallinen ajettavuus

Huonoa

• keskinkertainen märkäpito

★★★ 8,2

Vredestein Sportrac 5 Giugiaro

Lisätietoa: www.vredestein.com

Hinta: 400 €

Vredesteinilla on kohtuullisen hyvä jarrutuspito mutta se irtoaa vesiliirtoon turhan herkästi. Rengas on tarkka ja helppo ohjattava, mutta taipumuksena on takarenkaiden pidon irtoaminen väistöissä.

Kuivalla Vredestein on normaalitilanteessa tarkka ja hieno ajettava, mutta väistöissä erityisesti omalle kaistalle palaamisessa takarenkaiden pito loppuu helposti kesken.

Vredesteinin mukavuus ja vierinvastus ovat keskitasoa. Rengasäänet kuuluvat muun ajomelun alta, mutta ne eivät häiritse liiaksi.

Hyvää

• ajettavuus märällä

Huonoa

• vesiliirron vastustuskyky

• rauhaton ajettavuus kuivalla

★★★ 8,2

Barum Bravuris 3 HM

Lisätietoa: www.barum-online.com

Hinta: 400 €

Barumin jarrutuspito on märällä kohtuullisen hyvä, ja renkaan peruskäytös on ääritilanteissa rauhallista, vaikka pitoa puuttuukin. Barum on myös turhan herkkä vesiliirrolle.

Kuivalla kelillä Barum on turhan veltto, ja esteiden väistöt sujuvat hitaasti ja epävarmasti, vaikkei Barum yllättäviä pidon menetyksiä tarjoakaan. Myös jarrutuspito on kuivalla varsin vaatimaton.

Barumin vierinvastus on keskitasoa. Tienpinnan epätasaisuudet tuntuvat ajossa hieman ja rengasmelu kuuluu, mutta se ei kuitenkaan häiritse pahasti.

Hyvää

• kohtuullinen märkäpito

Huonoa

• vesiliirron vastustuskyky

• ajettavuus kuivalla asfaltilla

★★★ 7,9

Firestone Firehawk TZ300

Lisätietoa: www.firestone.eu

Hinta: 400 €

Firestonen jarrutusmatkat ovat pitkiä, mutta ajo on rauhallista ja loogista, kunhan pidon rajaa ei ylitetä liiaksi. Silloin pito huononee nopeasti ja Firestone ohjautuu heikosti. Vesiliirtoa Firestone vastustaa hyvin.

Kuivalla Firestone käyttäytyy liian veltosti, ja sen jarrutuspito on testin heikoin. Väistöjen selvittäminen on vaikeaa hitaan ohjautuvuuden ja puutteellisen pidon takia.

Firestone on varsin mukava ja hiljainen rengas. Renkaan vierinvastus on markkinoiden keskitasoa.

Hyvää

• vesiliirron vastustuskyky

Huonoa

• pito märällä asfaltilla

• jarrutuspito kuivalla asfaltilla

★★ 7,6

Goodride Sport SA-37

Lisätietoa: www.goodride.fi

Hinta: 350 €

Goodride on rauhaton ja vaikea ajettava. Renkaan pito on kyllä kohtuullinen, mutta ääritilanteissa pidon raja on terävä. Erityisesti takarenkaiden pito loppuu ääritilanteissa liian herkästi

Kuivalla kelillä Goodride reagoi ja ohjautuu hitaasti. Ajoa vaikeuttaa lisäksi takarenkaiden pidon yllättävä loppuminen, mikä on väistöissä erityisen epätoivottavaa.

Goodride on hiljainen rengas mutta tienpinnan epätasaisuudet tuntuvat kärkirenkaita hieman enemmän. Goodriden vierinvastus oli testin korkein.

Hyvää

• kohtuullinen jarrutuspito

Huonoa

• vierinvastus

• Terävät ajo-ominaisuudet ääritilanteissa

★★ 7,3

Nankang Econex NA-1

Lisätietoa: www.nankang-tyre.com

Hinta: 350 €

Nankangin jarrutusmatkat ovat märällä pitkiä ja erityisesti sivuttaispito on heikko. Rengas ohjautuu hitaasti, ja niin etu- kuin takarenkaiden pito irtoaa liian helposti. Vesiliirtoa Nankang vastustaa hyvin.

Kuivalla Nankang on helpommin hallittava ja pito on parempi, mutta väistöissä rengas ohjautuu hitaasti.

Nankangin ajomukavuutta vaivaa tien epätasaisuuksien heikko vaimentaminen. Lisäksi rengasäänet kuuluvat. Renkaan vierinvastus on testin keskitasoa.

Hyvää

• vesiliirron vastustuskyky

Huonoa

• pito ja ajettavuus märällä

• mukavuus

★★ 7,3

Apollo Alnac 4G

Lisätietoa: www.apollotyres.com

Hinta: 450 €

Apollon jarrutuspito on testin heikoin, eikä sivuttaispidossakaan ole kehumista. Väistöissä rengas luistaa helposti, ja takarenkaiden pito saattaa kadota väistöissä yllättävästi. Apollo irtoaa myös vesiliirtoon herkästi.

Kuivalla Apollo ohjautuu rauhallisesti ja käyttäytyy loogisesti, vaikka pitoa hieman puuttuukin. Väistöt Apollo selvittää hitaasti mutta varmasti.

Apollo on hiljainen ja mukava ajettava, ja sen vierinvastus on hyvää keskitasoa.

Hyvää

• melutaso

• mukavuus

Huonoa

• pito ja ajettavuus märällä asfaltilla

• vesiliirron vastustuskyky

7,2